Ninkas Detox - Detox dig slank
Gluten - og mælkefri

Er rismælk farligt og usundt? Facts (og 10 gode grunde til at droppe komælk i stedet)

Sådan dropper du komælk på den sunde måde
Rismælk, ulemper, hippiemælk + fælder, du skal undgå som mælkefri mor

Rismælk er ikke farligere end komælk. Både komælk og rismælk indeholder giftstoffer.
Ingen af delene skal drikkes hver dag eller i store mængder. Fødevarestyrelsen advarer i dag forældre mod at give små børn rismælk. Jeg er uenig og enig. Samtidig må jeg spørge: Hvorfor advarer Fødevarestyrelsen ikke om dioxin, pcb samt medicinrester i ost & mælk? Og opfordrer skoler til at fjerne mælke-ordningen i skolerne? I dag vil jeg fortælle, hvornår rismælk bliver usund,  og om de kernesunde mælke- fælder, mange mødre falder i, så du kan undgå dem.


Ris og ros på dagens blog

Vi er nu tusind-vis af mødre, der er sluppet af med familie-lidelser som astma, allergier, fordøjelsesproblemer og tarmlidelser ved at droppe komælk og gluten med Kernesund Livsstil. Det er stadig  en sund ide at droppe komælk og få sine vitaminer, mineraler og proteiner fra sunde fødevarer, som er menneske-egnede. Hvordan du gør det, uden at havne i risens ugerninger og al dens væsen, fortæller jeg her. Og smækker selvfølgelig links på til jer, der vil læse mere.  Og så min ros til Fødevarestyrelsens forsigtigheds-princip. Og ris til dem for ikke at være lige så ansvarlige når det gælder komælk.


Mælk hver dag? Nej. Hverken fra ko eller ris.

Er der arsen i ris? Ja. Det er der også i havregryn. Og i hvede.
Og der er er tungmetaller og giftstoffer ophobet i alle afgrøder i mindre mængder. Også i havregryn. Er rismælk farligt ? Er riskiksen døds-dømt? Er rismælken krigsforbryder i køkkenet? Død ved smoothie? Nej. Men rismælk skal ikke erstatte komælk og ikke drikkes hver dag. Det er der i øvrigt INGEN fødevare, der skal, hvis vi vil have det godt, være sunde og undgå intolerance. Jeg har altid anbefalet, at man varierer sin kost. Det gælder også hippie-mælken. det er også en tosset ide at drikke komælk hver dag. Den tossede ide har mange sunde mødre adopteret. Nu med rismælk.



Rismælk skal ikke erstatte komælk

MEN, og det her er VIGTIGT at forstå for kernesunde mødre:
rismælk skal ikke erstatte komælk. Det skal ikke hældes i sutteflasken. Det skal ikke serveres i smoothie hver dag. Det er der, misforståelsen bliver usund. Rismælk er ikke sund i sig selv. det er riskiks heller ikke. I mine bøger bruger vi det i smoothies sammen med bær, proteinpulver, fibre og sunde olier. Det er et måltid i sig selv. Og en smoothie kan og skal variere.


Hvad skal du så drikke og spise?
Mennesket skal ikke drikke mælk, når det er færdigt med mors bryst. Sådan har naturen planlagt det, også selvom vi (og især mælkeproducenterne) er friske nok til at mene sig klogere end Moder Jord. Hvad drikker mennesket så? Vand. Længere er den ikke. Calcium og vitaminer har naturen også sørget for at putte i frø, kerner og grøntsager. Se hvilke nedenfor. Vi drikker smoothies en gang imellem, men slet ikke hver dag. Det gjorde vi heller ikke, da jeg skrev Kernesund Familie. Vi opfordrer til, at man varierer kosten. Spiser smoothies eller æg eller rester fra aftensmaden. Små børn skal ikke have riskiks i glasset eller sutteflasken. Det er sukkervand. Ren kulhydrat. Giv bryst eller rigtig mad, når de er færdige med mors mælk. Og med mad mener jeg proteiner, grønstager og frugt samt sunde fedtstoffer. Ikke endnu en gang ren kulhydrat i form aff ren kulhydrat (grød eller vælling).

Hvad skal der i din smoothie og hvad med riskiks?
Rismælk er ikke sundt i sig selv. Det er derfor vi i de kernesunde opskrifter kombinerer dem med proteinpulver og bær, fibre og sunde olier. Så er det et måltid med al den næring, du skal bruge. Mine populære smoothies skal varieres, så du laver dem med kokosmælk den ene dag, havremælk den anden, nøddemælk (opskrift nedenfor) den tredje dag und so weiter. Fødevarer skal varieres. Al mad er giftigt og usundt, hvis du spiser det i store mængder hver dag. Riskiks er en snack, der er uden værdi i sig selv. Der skal pålæg på (protein). Vi havde dem med i den første bog som erstatning for slik og chips for sunde børn. varier med pølse med peanutbutter, grøntsager med

10 gode grunde til at droppe komælk
og blive sund


Komælk indeholder dioxin
 
Komælk er fyldt med giftstoffet PCB
 
Komælk indeholder kasein, det protein, der er mistænkt for at kunne forårsage diabetes og cancer.

Komælk indeholder medicinrester

Komælk er slimdannende

Komælk kan være svært at fordøje

(proteinet kasein) og trænge igennem en utæt tarmvæg. Her kommer det ud i blod-banen og skaber en opoid reaktion (som narkotiske stoffer) - enten i form af hyper-aktivitet eller bedøvelse/apati. det er grunden til, at nogle børn ophører med at være hyper-aktive (ADHD) og apatiske (autistiske træk) når de stopper med komælk.

Komælk indeholder væksthormon
Det er fint, når kalve skal vokse. Ellers ikke.

Komælk giver insulin-respons i kroppen
Forhøjet insulin-niveau i kroppen er linket til både diabetes og cancer.

Komælk er linket til øreproblemer
Mange børn slipper for dræn i øret, når de dropper komælk

Komælk kan give fordøjelses-problemer og ildelugtende afføring.


Sådan får du calcium - og advarsel
Man må ALDRIG tage calcium som kosttilskud seperat. Det skal altid tages sammen med magnesium, vitamin D og k2. Eller ophobes det i kroppen og kan give øget riskiko for hjerteslag. Calcium skal vi bruge til at bygge knogler med. Mælk er ikke den bedste kilde til calcium. Sesamfrø er sundere og meget bedre (prøv Tahin på maden). Du kan lave knækbrød med mandler og sesamfrø. Figner er proppet med calcium. det samme er broccoli, fennikelfrø, abrikoser og grønkål.

Verdens nemmeste opskrift på nøddemælk
Afskal mandler eller cashewnødder.
Blend dem med vand. Så har du din egen nøddemælk.
Du kan også prøve at lave mælk af sesamfrø og vand = mega calcium-bombe.


Links og flere artikler om rismælk og komælk:

Stor artikel: Mælk fremmer IKKE sundheden HER.

Læs mere fra Umahro om advarsel mod rismælk HER


PS: Drikker du rismælk? Komælk? Hvad tænker du om debatten?

 

 

Kommentarer (13)

  1. Nihal på 02.06.2017
    Hej
    Du skriver at komælk indeholder medicinrester.
    Har du belæg for dette?
    Jeg siger ikke det er forkert, jeg kunne godt tænke mig at vide, hvor du har den information fra.
    (Jeg skal bruge det til et eksamensprojekt, og kan ikke finde nogle undersøgelser eller artikler på området)
    På forhånd tak
  2. Gunilla ratz på 11.01.2016
    Godt med At blande de forskellige drikke : soya, havre, ris, og e n d e l i g økologisk, så går vi ikke helt galt
    Go appetit
    Vh gunilla
  3. Maja Saxena på 21.10.2014
    Enig at melk trenger vi lite av. Enig også med variasjonen. Men i noen perioder av ulike grunner intar man mer av enkelte matvarer og mindre av andre. Uansett hva du intar ønsker man minst mulig av tungmetaller og giftstoffer. Hysteriet rundt ris kommer av at de oppdaget ekstreme mengder med Radon i brønnvann. Dette gjelder flere steder i Kina, Thailand, Vietnam (og Kambotsja tror jeg). Dette vil jo også si at det samme gjelder matrisen. Dette bare til opplysning. Selv bruker jeg rismelk med ris fra Italia.
  4. Rita Olsen på 15.06.2013
    Hva med økologisk rismelk, skal man også redusere bruken av denne ?
    Jeg bruker noen ganger rismelk, noen ganger soyamelk (begge økologisk) i smoothies.
    At det kan være lurt å variere er sikkert sant - men, det er jo dårlig både økologi, og økonomi, å åpne all verdens kartonger, bruke bare litt, for så å la de bli sure, før man er kommet runden rundt, til igjen å skulle bruke de (gjelder nok kun i single/små husholdninger).
  5. ninka mauritson på 30.05.2013
    Begitte - med et mener jeg, hvorfor skal små børn nøjes med stivelse og sukkerstoffer, når de fravænnes bryst? Gad vide, om naturen ikke har forestillet sig, at de begynder at spise det mad, vi voksne spiser, når de er klar til det? Selvfølgelig undtaget nødder, æbler, gulerødder og andet, de kan få galt i halsen. her tænker jeg grøntsagsmos med gode olier, lidt fisk, kogt most kylling, vildt, fjerkræ (bløde proteiner), Smoothies med en smule proteinpulver, gode olier, og sbløde frugter ( så det ikke bare er kulhydrat, de får men et helt, lødigt måltid med både fedt, kulhydrater og protein). Og så skal børn have varieret kost hver dag. Ikke det samme og det samme og det sammne, som de så udvikler fødevareintolerancer af...kan anbefale at følge www.æblebørn.dk - den kernesundt orienterede sundhedsplejerske på nettet...
    Knus Ninka
  6. Begitte Lynge Andersen på 17.05.2013
    Hej Ninka. Jeg kunne godt tænke mig at får uddybet din bemærkning om mad til babyer: Giv bryst eller rigtig mad, når de er færdige med mors mælk. Og med mad mener jeg proteiner, grønstager og frugt samt sunde fedtstoffer. Ikke endnu en gang ren kulhydrat i form aff ren kulhydrat (grød eller vælling). 1) Hvad foreslå du mere præcist at man giver babyer og små børn efter brystmælk for en fyldestgørende føde. 2) Hvorfor bandlyse majs-, hirse-, boghvede, byg-, havregrød ect? Alle kornsorter der gror her hvor vi bor....

    Tak for at du tager emnet op og for dine indlæg.

    Kærlig hilsen Begitte
  7. Helle Lykkebo på 16.05.2013
    Jeg har for to et halvt år siden droppet komælk, men har dog indtaget lidt mælkeprodukter.. I den tid har jeg så drukket soyamælk eller lidt rismælk, men nu har jeg helt droppet mælk og spiser næsten helt raw food.. altså meget frugt hele dagen og grønt og lidt nødder og spirer og også lidt quinoa, sorte ris og lidt brød.. det er det bedste. jeg har fået så stærke negle og min hud er så småt ved at klare op efter dårlig hud i snart et år, så der er ingen, der skal komme at sige, at jeg ikke får min kalcium og protein :-P Go vegan!!
  8. Mattina Wengel. på 16.05.2013
    Kan jeg spørge til holdningen omkring soyamælk m. vanilie. ;-) har hørt mangt og meget for og imod men det nævnes slet ikke som alternativ? hvad er grunden til det?
  9. ninka mauritson på 16.05.2013
    Man må gerne tage magnesium som kosttilskud.
    Det er et genialt kosttilskud!
  10. Anna Larsen på 16.05.2013
    Må man så god tage Magnesium som kosttilskud?
  11. Marie Haulrik på 16.05.2013
    Jeg er fuldstændig med på non-milk religionen og har ikke drukket mælk i flere år. Jeg har en datter på lige knap 2 år og jeg har forsøgt at holde mælk væk fra hende ogå, da jeg har erfaret at vi slipper for snotnæse, allergi etc. ved at undgå det. Jeg synes dog det er svært at holde smør, yogurt og fløde væk fra hende og jeg vil heller ikke være hysterisk (Hysterisk = jeg er bevidst nok til at finde et alternativt valg der er nemt og som kan holdes inde for et stramt madbudgets rammer) Så udfordringen her er ikke så meget valget, det er simpelthen et spørgsmål om økonomi. Det synes jeg er vigtigt at få med, for jeg er sikker på at der er mange der "gerne vil", men ikke har råd.
  12. Hanne Holstein Mortensen på 16.05.2013
    Ja jeg så også udsendelsen på T.V i går. vedrørende rismælk og riskiks. Man kan jo også erstatte rismælk med havre/rugmælk.
    Almindelig ost indeholder også komælk,så gede/fåreost i stedet :)
  13. anne-mette vest på 16.05.2013
    Jeg har altid troet at rismælk med calcium skulle erstatte behov for tilskud til calcium, så jeg blev meget klogere af den her artikel, og vil frem over variere rismælken med andre varianter, og så finde calcium kilder andre steder fra.

Efterlad en ny kommentar

Var denne blog en øjenåbner?

Skriv dig op her og få besked næste gang der er nyt.