Ninkas Detox - Detox dig slank
Ninkas Detox tips og guides, Detox dig rask og glad

Detox Guide: Beskyt kroppen før, under & efter flyrejser med disse tips og tricks.

"Jeg savner dig, når du sover". 

Det er vores andet møde i vandret position og der er kun et armlæn imellem sengestolene i et fly fra La Compagnie på vej hjem fra New York. Og jeg er fuldstændig enig med ham.

Vi ligger ved siden af  hinanden og jeg har sovemaske-striber i øjenkrogen. Jeg har været nervøs for at være så tæt sammen med ham så tidligt.

Bo på samme værelse.

Sove sammen.

Vågne sammen.

Give slip i natten. 

Og som med alt det andet med ham, føles det som om, vi aldrig har været andet, end hinandens bedste selskab. 

Jeg har forberedt mig grundigt på at skåne min krop for de skadelige bi-virkninger ved flyrejser (især på tværs af tidszoner). 

Der er to ting i det her, jeg ikke har prøvet før. Det ene er at elske og nyde et menneske så højt, at jeg ikke kan undvære ham, når vi sover.

Det andet er at kunne rejse på tværs af tidszoner UDEN jetlag. What so ever. Det med at finde en kærlighed, der er en twinflame/ soulmate connection på tværs af alder, kan du læse om i min forrige blog. I denne blog deler jeg mine bedste tips til det sidste.

Hvad er farligt for kroppen ved flyrejser?


Du er måske allerede i gang med at planlægge din næste ferie med fly. Eller er på vej hjem.

Denne blog handler ikke om, at du skal holde op med at rejse og leve livet i en moderne verden. Men om, hvordan du beskytter kroppen i en meget unaturlig situation, som den ikke er skabt til, mod skader på dine celler, der ælder og dræner dig. Og det kan lade sig gøre.


I stenalder/paleo verdenen er der mange eksperter og guruer. En af dem er en mand, man ikke kan fucke med.

Men det gør han til gengæld. Fucker med alt og alle, der troede, de vidste alt om krop, celler, sundhed og vægttab.

Og han sætter alle på plads med sin viden. Selv Dave Asprey fra Bulletproof, Chris Kresser, Jimmy Moore og Nora Gedgaudas, som ellers er urørlige i branchen. "De har ikke forstået det fundamentale i sundhed, fedttab og aldring. Det handler om ilt, DHA og strøm. Og meget lidt om mad". Siger han.


Han hedder Jack Kruse. Han er neurokirurg og ved siden af det arbejde, spreder han sindssygt spændende viden, der ikke er til at komme udenom. Og han driller. På en af de største konferencer i USA om paleo livsstil, hvor han var speaker, spiste han efter sine konkurrenters paleo kostråd i månederne op til konferencen.

Og tabte sig lynhurtigt med sine egne epi-paleo tips. For at tydeliggøre sin holdning(som jeg deler og bruger på mine detox hold):

Når vi bliver tykke, handler det om stråling, celleskader og et liv ude af takt med jordens og naturens rytme og energifelt. Faktisk handler sundhed og vægttab kun 10 procent om mad og træning (ærgerligt for de fleste guruer, der har slået sig op på det).

Der skal være god, sund gennemstrømning af energi til dine celler. Og ilt og Omega 3 fra fisk er det, der sikrer det og er allervigtigst for kroppen.

Flyvning, dårlig søvn og et moderne liv med for meget lys og elektronik, nedbryder, feder og skader. Nederst i denne blog linker jeg til Jack Kruse´s artikel om flyvning. Den er sindssygt nørdet. 

De 3 største problemer med flyveture 

1: Bestråling og belysning

Den kosmiske bestråling, som du kan læse mere om i den super nørdede artikel, jeg har linket til nederst i denne blog er det farligste ved flyvning. Og så er elektromagnetisk forurening fra elektronik i selve flyvemaskinen virkelig hård for kroppen.Især når man sidder ved nødudgange/vinger.

Det skarpe lys i kabinen samt UVA stråler fra solen dræner huden og øjnene for DHA. Det er et stort problem for kroppen. Mere om det i nørde-artiklen nederst i denne blog.

Det er værst at flyve over polerne. Og jo værre, du får det efter en flyvetur, jo mere beskadiget er du blevet.

Sådan beskytter jeg mig:

Jeg tager Ubiquinol Q10 som beskytter cellerne under flyvning. 200 - 400 mg inden flyvning og efter landing.  100 - 200 mg hver time under flyveturen. 

2: Tidszone koks, stress og hormoner

Kroppen bliver vildt stresset og forvirret hormonelt, når vi rejser imellem tidszoner. Den massive belastning af elektronik, lys og larm øger stress-niveauet og fremmer de fedende stress hormoner.

Kroppen indstiller hormoner som leptin og melatonin efter døgnets rytmer. Det er derfor, du bliver så ufatteligt træt efter flyveture, bliver mere sulten og tager på efter lange flyrejser. 

Sådan beskytter jeg mig:

Jeg bruger ørepropper, sovemaske og tager indsovnings hormonet melatonin, når jeg når frem og skal sove om aftenen. 3 mg en time inden sengetid.

Jeg køber dem på apoteket (i det fleste lande er de lovlige og i håndkøb). ellers fås det på nettet. Køb det uden stivelse og gluten. Tjek indholdsfortegnelsen.

Og så har jeg mine uundværlige blue light blockers søvnbriller på i den tid jeg er vågen. Jeg tager kolde bade hver dag, når jeg kommer frem. det hjælper også at hoppe i havet og gå på bare tæer i græs, for at forbinde sig med jordens magnetfelt i det land, hvor du er.

 3: Fordøjelse og forbrænding

Det kan være svært at modstå de snacks og lækre retter, der bliver serveret på lange distancer. Men kroppen har rigeligt at slås med for at beskytte dine celler til overhovedet at kunne håndtere din fordøjelse og afgiftning ordentligt samtidig.

Sådan beskytter jeg mig:

Jeg faster altid, når jeg flyver. Spis et stort måltid mad, der indeholder fisk INDEN flyveturen.

Undgå alkohol i 3 dage op til rejsen.

Drik masser af iskoldt vand før og under flyveturen.

Når du kommer frem, faster jeg indtil næste morgen, hvor jeg re-etablerer mit DHA niveau med en KÆMPE morgenmad med fisk, fedt og æg.

4: Økonomiklasse-syndromet

At rejse sammenklemt som sild i en tønde blokerer blodgennemstrømningen og øger risikoen for blodpropper længe efter flyveturen er overstået.

Rejs dig op og gå i flyveren hver time.

Eller book en business billet, hvis du på nogen måde har mulighed for det. Så kan du ligge ned. Det er klart min erfaring, at det mindsker jetlag.

Sådan beskytter jeg mig:

Hvis jeg skal flyve langt, er det med business class. Mit bedste tip er at være i SUPER god tid for at spare penge.

Og La Compagnie er et selskab, der KUN har business class i hele flyet. Og de har en gang imellem virkeligt billige biletter til USA fra Luton Airport (London).

Tjek dem ud her. Ellers rejs dig op, når du flyver langt og gå ture ned langs gangen i flyet. Niacin er et andet kosttilskud, der øger gennemstrømning af blod i kroppen. Jeg køber mit her

Kilde: Her er nørde artiklen THE JET LAG RX med Jack Kruse.

Og her er en podcast med ham, hvis du vil have hans viden i en lidt mere letfordøjelig form. 

Hvad skal den næste blog handle om?

I vælger. Hvad har I mest lyst til?

1: Den store detox guide til dullegrej (hår, makeup, hudpleje, som jeg bruger og elsker).

2: Guide til at forberede kroppen før operationer med kosttilskud, urter, tips og tricks.

3: Hjernetræning og bevidsthed: Sådan vinder sensualitet, magisk berøring, dyb og spændende sex over pligt, konflikter, kedsomhed og jalousi. Hvorfor mænd opfører sig som om, de er uinteresserede og ufølsomme, når de er allemest vilde med jer. Hvordan du (og han) bliver en god elsker. Og hvorfor en overloaded hjerne ødelægger sexliv, parforhold og dit barns succes i skolen. Og den nemmeste måde at gøre noget ved det på. Her og nu. Som er videnskabeligt bevist, men først nu kan bruges konkret hjemme hos dig. Her og nu. 

Knus

Ninka

 

 

 

Kommentarer (62)

  1. Marianne på 21.02.2016
    Jeg er kjempenysgjerrig på nr. 3!!
    Av hjertet takk for denne bloggen!
  2. Helle Rigmor Petersen på 20.02.2016
    Hjernetræning og bevidsthed. Tak
  3. Mille på 19.02.2016
    En lille bøn om nummer 2. Skal desværre igennem en kæbeoperation - sidste gang jeg var en sådan igennem følte jeg mig udrenset for vitale mineraler og vitaminer, og der gik lang tid, før jeg følte mig som "mig selv" igen. Og der er bare ikke nok oplysning at hente i en brochure fra sygehuset, som f.eks. kun anbefaler proteindrikke i en lang periode.
    Derfor ville det glæde mig at høre om hvad JEG selv kan gøre op til min kæbeoperation.
    .... Men håber da også, at de også kommer med i en række blogindlæg :-) Tak for at være så sindssygt inspirerende og sej. Jeg har kæmpe respekt for dig :-)
  4. Mianne M. Andersen på 19.02.2016
    1000 TAK for gode tips m.m
    Alle 3 emner lyder spændende;)))
    Knus, Mianne<3
  5. Rie på 18.02.2016
    Kære Ninka - der gik i Jack Kruse i den her til aften. Også i den grad!
    Du skal virkelig have tak for dine links til ham, det er vanvittig interessant og noget af det mest udfordrende i den videnskabelige verden, vi har set længe, tror jeg.
    Hans bøger og facebookopslag frister til et nærmere bekendtskab. Og ved du hvad, jeg har besluttet at præsentere ham for min læge. Det bliver hun sikkert glad for. :-)
  6. Rie på 18.02.2016
    Nr. 3 - noget må man vel kunne have ud af emnet, selv om man er single...

    Tak for endnu en fed omgang lecture!
  7. Christine på 18.02.2016
    Hej :)
    Jeg vil gerne høre om 1 og 3.
    Dit link til Ubiqinol Q10 virker ikke :(
    KH
  8. Ninka på 18.02.2016
    Anne Mette, Julie, Mille og Freja.

    Jeg hører jer. Og er så glad for, at I er her.

  9. Carina på 18.02.2016
    Det må da helt klart være nr. 3 først.
  10. Mille Vandfoss på 18.02.2016
    Fantastisk spændende og meget aktuel blog Ninka.❤️Alle 3 emner er vildt interessante, især nr. 3.
  11. Anne Mette på 17.02.2016
    Meget gerne nummer 1. Det er nemlig et tilbagevendende problem for mig og andre Detox søstre
  12. Julie på 17.02.2016
    Nr. 3!!!! ❤️
  13. Linda på 17.02.2016
    Nr 3 - helt sikkert =)
  14. Freja på 17.02.2016
    Nr 3
  15. Ninka på 17.02.2016
    10000 tak, alle i skønne mennesker.
    Jeg bruger ikke LW mere. Men naturligt melatonin. Fås på biovea.se. Man må gerne købe det på nettet. Det fås bare kun via recept i DK...

    Kys

    Ninka
  16. Kitten Karmen Gervang på 17.02.2016
    Mange tak.

    God viden.

    www.kit-terapeut.dk
  17. Dot på 17.02.2016
    Nr 3❤️
  18. Sisse på 17.02.2016
    Emne nr. 3 ser ud til at hitte, men du må også meget gerne skrive om nr. 1 efterfølgende. Det er længe siden, at jeg har læst dine seneste skønhedstips.
    Du er som altid fantastisk inspirerende. Af hjertet tak <3
  19. Henriette på 17.02.2016
    nr 3 hjernetræning
  20. Henriette på 17.02.2016
    nr 3 hjernetræning
  21. Ann-Mari på 17.02.2016
    Tak for alt det spændende du deler med os... jeg vil gerne vide mere om hjernetræning og bevidsthed :)
    KH Ann-Mari

    PS. vedr. melatonin fra apoteket... er den naturlig eller kemisk? så vidt jeg ved er naturlig melatonin ulovlig i DK og på Færøerne??
  22. Dorte Kjellerup på 17.02.2016
    ❤️
  23. Susanne Folmann på 17.02.2016
    Tusind tak for al den viden du generøst deler. Elsker den måde du bliver ved med at søge ny viden, optimere og dele den. Love it ❤️❤️❤️
  24. Christina på 17.02.2016
    Tusind tusind tak for det vanvittigt interessante og lærerige indlæg ❤️
    Jeg vil gerne høre om alle tre emner men klartekst interesseret i 3 og 1 :)
  25. Anja Christensen på 17.02.2016
    Altid en dejlig inspirerende Blog. Jeg glæder mig til at hører om temaet i nr. 3. Denne gang eller en anden gang.
    LOVE
  26. Lise på 17.02.2016
    Hvorfor syntetisk melatonin når du bruger LW SN..??
  27. Elinor på 17.02.2016
    Træning af hjernen og bevidstheden

    Detox kys herfra
  28. Marie-Louise på 17.02.2016
    Tak for deling af gode tips.
    Min mand flyver en del til USA i forbindelse med job...

    Jeg vil meget gerne høre enme nr. 3.
  29. ninka på 17.02.2016
    Kære SJ

    Jeg har brugt lang tid på at implementere den nyeste viden om vægttab fra alle de konferencer, jeg tager på OG den nyeste viden om mitokondrier, hormoner og afgiftning PLUS de emotionelle årsager til fedt-ophobning i mine detox online kurser på www.detoxdigsmuk.dk

    Men her er lidt ekstra læsning om vægttab fra Jack Kruse. Jeg synes, han er for avanceret for almindelige mennesker, og gør en dyd ud af at gøre hans viden håndgribelig for alle i form af konkrete redskaber, der passer ind i en moderne hverdag. Men here you go:

    https://www.jackkruse.com/why-is-oprah-still-obese-leptin-part-3/

    Knus

    Ninka
  30. ninka på 17.02.2016
    Orkideea - ha ha enig. Dullegrej above all.

    Jeg tager mig af det hele.

    Kæmpe kram

    Ninka
  31. ninka på 17.02.2016
    Kære Karen og Line Maria

    OM FLYREJSER OG KORTERE TURE:

    Ingen panik
    Det er vigtigt, at livet ikke "problematiseres" på vore børns vegne. Og de kortere flyveture er klart mindre belastende end de lange. Så:

    Yndlings fiske retter eller hjemmelavet sushi inden afrejse, masser af koldt vand og så, hvis det kan lade sig gøre - fiskeolie kapsler inden turen.

    Jo mere, I kan gå med bare tæer udenfor året rundt og soppe i havet og færdes udenfor og få sollys på huden dagligt, jo bedre regenererer kroppen kollagen og celler i det hele taget.

    KNUS

    Ninka
  32. Birgitte på 17.02.2016
    Tak for dig Ninka - og din formidling ❤️
    Jeg vil gerne høre om punkterne 2 og 3.
  33. Lotte Rosenlund på 17.02.2016
    Tak for info...hørte lige Jack Kruse interview "Quantum Biology" Virkelig spændende at høre.....tror jeg slukker min måler om natten fra nu af, når jeg sover!!!
  34. Lolita Solsikke på 17.02.2016
    Af hjerte tak til dig ildsjæl Goddess Ninka, interessant læsning som altid - næsten gang på langdistance flyvning vil jeg faste.

    Vil gerne hører om alle tre emner - hjernen, hvad gør man før operation er interessant, og jeg eeelskeeer også naturlig hudpleje, make up og dullegrej.
    Jeg trænger til ny inspiration på det område, for der er snart forår i luften :)
    So much love,
    Lolita
  35. ninka på 17.02.2016
    Uhhh - emne 3 er en VINDER! Det er også den, jeg har mest lyst til lige nu. De andre følger efter.

    Knus til alle, der har stemt...

    Og glæd jer til en virkelig lækker lydfil på engelsk om emnet også.

    Det kommer til at blive dampende hot...OG NY viden.

    KNUS

    Ninka
  36. Torill Aagren på 17.02.2016
    Takk takk for deilig inspirasjon. Skal jeg velge så er det nr 3
  37. Ingrid Ann på 17.02.2016
    Helt sikkert gerne Hjernetræning :-}
    Tusind tak for alt det du giver.
    Jeg nyder det.
    Måske en blog om at overkomme sig selv? Til mig(os) der har svært ved at komme i gang og holde programmet?
    Endskønt vi er kloge på så meget andet :-}}
    Kærligst Ingrid Ann
  38. Trine Gry Fyhr på 17.02.2016
    Tak for alle dine altid interessante, tankevækkende og lærerige blogindlæg.
    Jeg vil gerne høre om alle tre meget spændende indlæg, men nr. 3 lyder virkelig interessant.
    Tak fordi du er så åbent et menneske og deler ud af ald din viden.
  39. Jennie på 17.02.2016
    Tak for en skøn blog. Jeg vil rigtig gerne vide mere om emne nr. 3.
  40. Vipse på 17.02.2016
    Tak for tips , Ninka fantastiske dig , og jeg vil gerne høre mere om Nr 3 . Tak ❤️
    Kh Vipse
  41. Line-maria på 17.02.2016
    Kære Ninka, tak for endnu et oplysende blog-indlæg.
    Jeg bliver dog helt varm i kinderne når jeg læser hvor usundt det er at flyve. Jeg har brug for at spørge yderligere til din information, som jeg ikke fandt svar på i ovenstående... Min datter flyver hver anden weekend over til sin far i Kbh fra Aalborg. Jeg kan regne ud at strålingen er lige usund hvad end det er en kort eller lang tur, men denne er heldigvis ganske kort. Men skal jeg forberede hende på anden vis også? Altså hun er 6 år og jeg ønsker ikke at hun skal 'tage skade' af sine hver-anden-ugentlige flyveture... Jeg får hende nok ikke til at sidde med orange briller derover, da hun flyver med andre børn, og hun skiller sig ud i forvejen fordi hun ikke får slik med -som langt de fleste andre gør. Håber du har et råd eller to jeg kan tage med mig.

    Tak for din spændende blog, jeg læser interesseret med ved hvert nyt post.

    mvh Line-Maria
  42. Ninka på 17.02.2016
    Kære Christina, Camille, Maibritt, Linnea og Hanne.

    Jeg bruger brillerne hele vejen.
    Tusind tak for jeres opmuntrende, skønne kommentarer. Det vil glæde mig at dele hjernetrænings-tips.

    Jeg bliver så glad over jeres kommentarer.

    Kæmpe knus

    Ninka
  43. monica på 17.02.2016
    3! (Selvfølgelig :-)
    Jeg elsker også mine orange briller. Bruger dem om aftenen hjemme, hvis jeg læser eller ser serier.
    <3
  44. Liza på 17.02.2016
    Meget gerne nr.3 <3
  45. Elisabeth på 17.02.2016
    En engel er hvad du er :)
  46. Gitte Pedersen på 17.02.2016
    Hej igen Ninka
    Når jeg slår op på dit 'Niacin' link, står der "sorry - sælgeren leverer ikke til Danmark?"
    Mange kærlige hilsner
    Gitte Pedersen
  47. Susanna meinche på 17.02.2016
    Helt klart nr. 3 ❤️
    Kh. Susanna
  48. Gitte Pedersen på 17.02.2016
    Uhhhh...., må vi ikke få 'det hele'. Vil så gerne have 3 - men da også 1 ;-D
    Tak for dig og detox.
    Mange kærlige hilsner
    Gitte Pedersen
  49. Camilla på 17.02.2016
    Nr 3 lyder rigtigt spændende ❤️
  50. Charlotte Nielsen på 17.02.2016
    Tak. Helt, helt klart nr. 3.
  51. Gitta Møller på 17.02.2016
    Vil virkelig gerne høre om nr 2 og 3, m 3 først ;) og tak for dig ❤️
  52. SJ på 17.02.2016
    Hvor finder man artikler om udelukkende emnet VÆGTTAB med al den nye viden? Det er virkelig spændende!

    Næste gang du blogger, kunne jeg enormt godt tænke mig at læse om emne nummer 3.

    TAK
  53. Anne Malene på 17.02.2016
    Jeg går efter pkt. 3
  54. Lea på 17.02.2016
    Helt klart nr 3 hvis det står til mig:0)
  55. Karen på 17.02.2016
    Hej Ninka.
    Tusind tak for spændende info. Vil du sige at det gælder for ALLE flyrejser, incl. en ferie til f.eks. Tyrkiet eller Spanien, hvor rejsetiden jo er noget kortere og hvor man ikke krydser tidszoner?
    kh Karen
  56. Francisca på 17.02.2016
    Så fedt at læse om det her ❤️

    Nr. 3 ❤️❤️❤️❤️❤️
  57. Orkideea Safire Blica på 17.02.2016
    Oh ja, kære Ninka, fantastisk blogindlæg fra dig! Det er altid så super spændende og inspirerende viden du byder på!

    Jeg vil helt sikkert gerne høre om emne nr. 3. Hjernetræning og bevidsthed.
    Dit emne nr. 1 om dullegrej er også min passion. Men hjernetræning uden dullegrej, går jo ikke :0) og dullegrej unde hjernetræning er slet ikke noget ved :0)
    Den store detox guide du vil lave med, et af disse emner. Udgiver du den på dit næste detoxforløb eller via dit nyhedsbrev? Stort knus til dig!
  58. Hanne Michaelsen på 17.02.2016
    Af hjertet tak fordi du er et generøst menneske der deler din viden❤️
  59. Linnea på 17.02.2016
    Jeg synes helt klart emnerne i nr. 3: Hjernetræning og bevidsthed, er dem jeg helst vil læse mere om.
    Tak for nogle spændende og lærerige blogindlæg.
  60. Maibritt Mollerup på 17.02.2016
    Elsker at læse dine Blogs du er en sand Guru at følge så meget visdom på så få linier Ninka vi kan ikke undvære mennesker som dig Takker for dine altid gode råd (som virkelig er uddybende) Takker af Hjertet og god dag knus Maibritt
  61. Camille på 17.02.2016
    Tak at dele al den uundværlige viden! Flyveture har altid været et problem for mig, så jeg glæder mig til at prøve de her tips :)
    Jeg vil gerne læse om alle 3 emner, men ellers skal det klart være nr. 3. Så spændende og vigtigt et tema!
  62. Cristina på 17.02.2016
    Tak for gode tips :)

    Ninka hvornår skal man have søvnbrillerne på? Under hele rejsen?

    Mange tak for svar

Efterlad en ny kommentar

Var denne blog en øjenåbner?

Skriv dig op her og få besked næste gang der er nyt.