Ninkas Detox - Detox dig slank
Ninkas Detox tips og guides, Spis efter din detox type og opskrifter

Sundheds Shamanisme - Urter og Remedier til Ultimativ Fordøjelse

Detox tribens bud på holistisk vej ud af irritabel tarm og forstoppelse. Samt urter og remedier til sund fordøjelse, optagelse og et stærkt immunforsvar.


Din krop har symptomer for at lære dig noget. Ikke for at straffe dig! Lugt og larm er kommunikation. Lyt og lær i stedet for at skamme dig og symptombehandle. Hvad ville stammens medicin (wo)man gøre? Det er det, vi vender tilbage til nu.

Mavefornemmelser - din indre vismand

Ligner du en gravid i 5. måned? Hvad er du "gravid med" på det følelsesmæssige plan, som du endnu ikke har født? Hvad er du klar til at bringe frem i lyset?

Hvor holder du dig selv tilbage? Hvor er du forstoppet følelsesmæssigt?

Føl, tal, udlev dine drømme. Vis hvem du er. Topmave er også kortisol-relateret stress. Ofte knyttet til over-præstation. 

Forstoppet og irritabel tarm?

Hvad hvis disse symptomer er en besked fra kroppen om, at der er noget, du skal tage dig af? Ikke dulme - men heale!

En træt, syg, utæt eller inflammeret tarm kan ofte være en såret tarm, som som har brug for din opmærksomhed og kærlighed. Så du igen kan optage næringsstoffer, fra den mad du spiser til din genopbygning og restitution. Og så du igen får energi og bedre humør.

Følelserne bag fordøjelses-problemer

Forestil dig, at hvert symptom er en symbolsk besked fra dine følelser og din sjæl. Personer med kroniske tarmlidelser (som i min verden kaldes skånsomme detox typer) er ofte plaget af "utæt tarm".

Ikke alene trænger ufordøjede fødevarer ud i blodbanen og får immunforsvaret til at reagere uhensigtsmæssigt samt "angribe kroppens eget væv" (eksem, cøliaki, Morbus Crohn' s, psoreasis er ofte symptomerne). Her kan ekstrem skånsom kost i form af bone broth supper og absolut ingen korn- og mælkeprodukter hjælpe sammen med gode kosttilskud, der heler tarmvæggen indefra. 

Men den følelsesmæssige healing er lige så vigtig. Hvor er du "gennemhullet" følelsesmæssigt? Hvor er du mere ovre i andres følelser end villig til at kigge på dine egne? Hvor har du drænet dig selv så meget for ressourcer ved at give, give, give og være på, så der INTET er tilbage til dig (stresss, stress og atter stress).

Få ro på maven...

Ved allerførst at få mere ro på dit nervesystem. Når du er i stress, er kroppen i en kamp-flugt tilstand. For din mave betyder det, at du ikke nedbryder, det du spiser. Hvilket betyder, at du ikke kan optage næringstofferne fra din mad, så du kan bruge dem til at skabe genopbygning og restitution i din skønne krop. 

Tip 1:

Brug ritualet fra Detox Dig Smuk: Tag 10 dybe vejrtrækninger udenfor hver morgen og hver aften, så du får ro på nervesystemet. Rod i nervesystemet er roden til alt ondt.


Skru op for dine safter - fordøjelsessafter!

Når du slapper bedre af, kommer der gang i produktionen af mavesyre og fordøjelsessafterne i din mave. Du kan hjælpe dig selv endnu et hak på vejen ved at bruge mit næste tip.

Tip 2:

Få mere ud af din mad: Spis det du tåler. Tyg din mad grundigt. Drik ikke for meget til selve måltidet, for så fortynder du nemlig dine fordøjelsessafter, der skal nedbryde din mad, så du kan optage næring. 

Og fordi rigtig mange (i virkeligheden måske alle!) har store udfordringer med at fordøje gluten-proteinet Gliadin (findes fra naturens side i hvede, rug og byg) samt mælke-proteinet Kasein (findes i mælkeprodukter - også de laktosefri), så prøv at udelade det fra din mad og mærk efter, om det også kunne være en god idé for dig at spise noget andet i stedet. Fx flere grønne grøntsager.

Immunforsvaret sidder i tarmen

Du skal vide, at ovennævnte typer korn og mælkeprodukter ser ud til at have en stor rolle i forhold til kroniske lidelser af enhver art, bl.a. eksem, fordøjelsesproblemer, autoimmune sygdomme, overvægt, gentagne infektioner og nedsat immunforsvar - bare for at nævne nogle...

Fordi dit immunforsvar er så super vigtigt i forhold til at beskytte dig - ikke kun mod infektioner men også cancer - så vid, at du selv kan støtte dit immunforsvar. Det gør du ved at få ro på, udelade det mad der laver ravage i din mave og få orden i din fordøjelse. 

Og så skal du sørge for, at dine gavnlige bakterier i maven er i overtal. Bakterierne, som vi for det meste kender som mælkesyrerbakterier, stimulerer immunforsvaret, opbygger slimhinden i tarmen og øger optagelsen af vitaminer.

Derfor er mit Tip 3 til dig i dag: 

At du sørger for at indtage gode mængder af disse støttende bakterier.


1) Enten i form af fermenterede grøntsager, som du finder en opskrift på her:

Opskrift på surkål

1 kg hvidkål, rødkål eller spidskål
1 spsk. havsalt
1 tsk. krydderi - fx dildfrø

Kålen vaskes og rives/snittes fint.
Kålen kommes i en stor skål.
I den revne kål tilsættes en spiseskefuld salt.
Plantesaften, der er i kålen, presses ud, så det dækker over den revne kål.
Tilsæt krydderi hvis du har lyst.
Put i sylteglas og brug en flad kogt sten til at holde kålen under saften.
Lad stå i ca. 14 dage.


2) Eller du kan få de gode bakterier gennem kosttilskud.

Vores foretrukne tilskud finder du lige HER. Det indeholder også en svamp, der spiser din svamp. Du har nemlig muligvis candida svamp. Sandsynligheden er stor, hvis du har fået antibiotika uden af spise probiotika (det kalder man de gavnlige bakterier), hvis du gennem noget tid har været stresset, eller hvis du har et højt forbrug af søde sager.

Du kan også støtte din fordøjelse med DENNE mælkebøttesaft, der også indeholder de opbyggende bakterier.


Hvordan var denne blog en øjenåbner for dig?

Kærlighed til din hovedlinje og dit vigtigste organ

Ninka

Kommentarer (4)

  1. Mentor Grethe 2 uge  siden
    Hej Karl Jørn, tak for din kommentar. Jeg tænker du skal i kontakt med din læge, så hurtigt som muligt! Kærligst Mentor Grethe
  2. Karl Jørn schmidt 3 uge  siden
    Tusind tak til Ruth for dejlig hjælp
    Godt nytår -allesammen
  3. Mården Sigergeld 3 uge  siden
    Jeg har i 2016 forsøgt at undgå kulhydrater og proteiner i min kost. Det har været enromt gavnligt. Både for det udslet jeg har døjet med på balderne. Men også rent vægtmæssigt, hvor jeg endelig er kommet under 120 kilo. I stedet har jeg drukket vand og spist så fiberrigt som muligt. I 2017 vil jeg helt klart forsøge at skrue op for mine safter og spise urter.
  4. Karl Jørn schmidt 3 uge  siden
    Jeg har levet næsten mælkefri, glutenfri og sukkerfri i flere måneder. Og tabte mig 9 kg. Jeg har vejet ca.89 kg. Jeg er i Radionibehandling hos Torben de Place, Birkerød.
    Da fik jeg her op til jul utrolige galdeblæresmerter og blev indlagt og operet juleaftensdag, hvor kirugerne fjernede en 3 cm stor sten som ikke ville passere på naturlig vis. Nu er jeg kommet hjem og har tabt mig yderligere 3 kg. Og sidder med en utrolig kvalmende fornemmelse og kan næsten ikke få mad ned. Hvad gør jeg?

Efterlad en ny kommentar

Var denne blog en øjenåbner? Jeg lover at åbne dit hjerte og min detox værktøjkasse hver uge her på bloggen.

Skriv dig op her og få besked næste gang der er nyt.